Thursday, June 9

Pengalaman Aku Meredah Banjir

Mesti korang pernah dengar orang cakap 'Tak de penyakit, Cari penyakit' kan? Aku pun pernah tergolong dalam kategori macam ni. 

Semua orang tahu negeri Johor dilanda banjir besar awal tahun ni. Daerah Segamat boleh dikatakan mengalami banjir yang agak teruk. Aku dengan Midon pula memang pantang kalau ada benda-benda macam ni. Mesti sibuk nak pergi tengok. 

Mulanya petang tu area pukul 6 petang aku, Danish dan Midon pergi Maybank. Niatnya hanya nak masukkan duit untuk ayah saudara Midon. Sambil tu, boleh gak tengok paras air kat sungai Segamat dah sampai tahap mana. Memang dah nak cecah tebing masa tu. Jalan kat bandar yang belakang Sri Genuang tu memang dah naik air dan sudah pun ditutup. 

Puas meneroka bandar, aku ajak Midon pergi tengok rumah aku yang kat Batu Badak ni pula. Dalam hati memang aku tak risau sangat. Sebab selalunya walaupun banjir rumah aku memang tak pernah naik air. Kalau ada pun adalah dalam 2/3 meter je air dari rumah. Masa lalu dekat depan rel keretapi tu air dah nak cecah jalan. Cuak juga tengok. 

Sampai dekat rumah lepak kejap. Aku ajak Midon balik. Sebab hanya adik Midon (Aie) yang ada kat rumah. Hari pun dah malam. Nak dijadikan cerita, on the way nak balik tu kawan Midon call. Katanya dia ada kat Batu Anam tengok banjir. Batu Anam merupakan jalan ke Gemas. Memang kitorang dah tau jalan kat sana dah naik air teruk dan ditutup. Mak mertua ngan ayah mertua aku yang meniaga dekat Gemas pun tak dapat balik. Dah 2 hari dah diorang tidur dekat Kem Gemas. 

Dengan otak budak-budaknya aku dan Midon pun bercadang nak pergi sana. (Macam dah tak de kerja lain). On the way, aku lalu balik rel keretapi tadi. Hallamakk air dah naik dekat jalan. Kalau motor memang dahtak boleh lalu. Kereta pun kalau diikutkan hampir tenggelam separuh tayar. Masa tu aku memang berdoa banyak-banyak. Takut juga. Dah la sebelah keretapi tu sungai. Kalau dibawa arus maunya kereta aku jadi kereta selam.

Tapi, kejadian tu tak mematahkan semangat kitorang lagi.. Boleh lagi sambung perjalanan pergi batu anam. Dengan malam pekat dan hujan lebat yang menggila.Kiri kanan pula memang tak de lampu jalan akibat balck out. Memang kerja orang yang tak de kerja. 

Bersambung.....

Berjayakah aku ngan Midon sampai ke batu anam? Apakah yang terjadi dalam perjalanan dan menjadikan ianya  peristiwa yang aku tak dapat lupakan? Selamat kah kitorang balik ke rumah Gelang Chinchin?

Jeng...jeng jeng... Nantikan sambungannya ye.  

Sedikit gambar banjir untuk menjamu mata.

Dekat depan TM Point

Rel keretapi

Ramai juga yang teruja tengok air

Siap ada yang menjala ikan

Dekat Buloh Kasap




2 comments:

Komen anda dihargai, terima kasih ye.. singgah selalu