Thursday, February 25

Jodoh Di Tangan Tuhan

Hidup ni adakalanya macam drama-drama yang kita tengok kat tv kan? Perkara yang berlaku membuatkan kita terkejut dan kadang-kadang tidak diduga sama sekali. Semalam aku godek2 blog kawan-kawan. Sekadar nak tahu perkembangan dia orang. Terlekat pulak aku dekat blog dila. Ex class mate aku masa sekolah STS dulu. Dan... post-post dia menarik perhatian aku. Jelas dan ternyata yang dia kini sudah berpunya dan bakal menjadi tunangan orang. Orang yang berjaya , merebut hati dia pula lagilah mengejutkan hati aku.. ex-class mate aku juga.. Hadi.

Akhirnya, Hadi dan Dila bakal bertunang dan merancang untuk kahwin hujung tahun ni.. Erm.. Tak kusangka sama sekali.. Kawan yang dikenali sejak tingkatan 1, kawan kita bergurau, bergaduh, bercakar, ponteng sekolah sama-sama bakal menjadi pasangan hidup kita. Aku gembira untuk mereka dan mendoakan semuanya akan berjalan lancar. 10 tahun mereka berkawan baik dan akhirnya saling jatuh cinta.. Macam fileh Kuch Kuch Hota Hei plak rasanya.. ny way tahniah buat Dila dan Hadi.. Hidup Agama 2.. (nama kelas aku dulu).

Aku pulak.. ada juga cerita drama di sebalik aku dan suami aku sekarang.. Kami pernah bercinta dulu.. Masa aku tingkatan 2. Orang cakap cinta zaman sekolah ni Cinta Monyet.. Ye ker?? Sebenarnya terpulang pada pasangan itu sendiri. Kalau ada sikap saling memaafi dan bertolak ansur, cinta itu Insya Allah akan berkekalan.. Yang penting Ikhlas.. Macam member aku Ummu dan Ajiz berkawan sejak zaman sekolah lagi.. Sekarang dah kahwin pun. Alhamdulillah...

Tak lupa juga kawan aku Meah yang aku baru dapat berita akan bertunang dengan Zaran. Kawan satu sekolah jugak dulu, Tahniah.. I`m happy for both of you.

Cerita pasal aku dan Midon pulak (Midon=nama suami aku), masa tingkatan 2 kitorang couple sekejap jerk.. Tak sampai 3 bulan.. Clash.. Terus lost contact. Aku yang bersalah sebab putuskan hubungan kami. Usia aku waktu tu 14 tahun. dia pulak 18 tahun. Aku muda dan hidup nak enjoy.. Tukar-tukar pakwe.. Tapi ikhlas aku cakap kat sini selepas berpisah dengan dia dan jumpa pakwe baru dan putus, aku sentiasa teringat dekat dia.. Menyesal sebab aku tak pandai menghargai cinta. Padahal aku tau dia betul2 sayangkan aku.

Tamat tingkatan 5 ditakdirkan Tuhan aku berjumpa balik dengan Midon. Masing-masing single.. Terus kami berkawan balik dan sekarang anak aku dengan dia dah nak masuk setahun setengah pun. Ehehe... Alhamdulillah.. Aku dipertemukan dengan dia. Ada juga kadang2 bergaduh. Itu semua rencah alam rumahtangga.. Yang penting perlu ada sikap saling memaafkan..

Jodoh di tangan Tuhan.. Dia yang merancang segalanya.. Tapi.. itu bukan alasan untuk kita duduk berpeluk tubuh aje.. Tunggu jodoh datang bergolek.. Ada orang jodohnya dari cinta pertama. Ada juga yang dah jenuh bercinta barulah datang jodohnya. Kan???

Kebahagaiaan terletak kepada mereka yang menangis ,mereka yang
terluka , mereka yang telah mencari dan mereka yang telah
mencuba. Hanya mereka yang boleh menghargai kepentingan manusia yang
telah menyentuh hidup mereka.

Sekiranya kita bercinta lalu gagal, carilah di mana kelemahannya. Sekiranya tidak boleh diselamatkan lagi, lepaskanlah cinta itu.. Bukakan hati untuk cinta yang baru.. Okey???

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai, terima kasih ye.. singgah selalu