Tuesday, May 18

Cerita Burung Murai..

Seorang ayah yang sudah tua terlihatlah seekor burung yang sedang mencari makanan. Lalu bertanyalah ayahnya kepada si anak.. "Burung apa tu?".. Jawab si anak "Burung murai yah.".. Lalu.. Bla.. bla.. bla.. Semua orang dah tahu kan pasal cerita burung murai tu kan? Mana taknya dah berzaman dah iklannya disiarkan kat tv.

So, apa yang aku nak cerita kat sini? Bukan pasal iklan tu ye. Ini cerita lain pasal burung murai. Cerita ni aku panggil. Kisah si Murai tercabut ekor. Nak dengar? Yang jauh-jauh tu mari rapat-rapat.. Yang rapat tu didekatkan. Pasang telinga semuanya. Here we go....

Hari tu.. Midon tetiba je balik umah dalam waktu tengah hari. Rupa-rupanya dia ada bawa burung. Burung murai. Sian burung tu. Dah tercabut ekornya. Semuanya sebab waktu tu burung ni tak tahu macam mana boleh termasuk dalam bilik aku kat umah Midon sana. Lepas tu Midon pun tangkap lah dia. Nak pula masa tangkap tu Midon terpegang ekor dia. Dia cuba nak lari.. Jadi ekormya tercabut.

Dipendekkan cerita, Midon pun bawa balik ke rumah aku sini. Letak dalam sangkar. Siap Midon beli cacing lagi tuk burung tu. Midon cakap sekejap je Midon kurung dia ni. Untuk Danish main-main. Danish pun bukan main seronok lagi la.. Riuh betul mulut dia tengok burung tu. Walaupun keriuhan mulutnya tu memang kitorang tak faham maksud nya. Ada je benda yang dibebelkannya.

Waktu petang-petang pula nanti Midon taruk burung tu kat tegah laman. Lepas tu ada la 2 ekor burung murai lain datang. Seronok tengok. Kengkadang dia orang bergaduh. Memang best la dengar bunyi burung murai.. 

Tapi.. itu cerita seminggu yang lepas. Malam tadi kan aku cakap lah ngan Midon. "Bila Midon nak lepaskan burung tu? Sian dia. Dah lama sangat kurung." Aku ni memang tak suka bela binatang main kurung-kurung ni. Kesian.. Pastu Midon cakap "Esok la.." Aku pun tak kisah lah kan. Dah dia cakap esok..

Sekarang ni pukul 7.40 am. Dalam pukul 5.30 am tadi, Midon terjaga dari tidur. Pastu dia gi bilik air sebab nak menunaikan hajat.. Masa nak gi bilik air tu pula, Midon terpandang lah burung tu. Burung tu dah mengelupur. Mungkin sebab dia sakit tak makan kot. Midon pun ambil la dia. Bagi dia minum air sikit. Tapi nampaknya macam dah tak boleh nak diselamatkan lagi. Dah nyawa2 ikan pun. Midon pun ambil keputusan sembelih burung tu..

Aku tak tahu cerita ni sebenarnya. Aku terkejut gak sebab masa aku di dapur, kat sinki penuh bulu burung. Aku pun tanya kat Midon. "Kucing makan burung ke?". Sebab kat umah ni memang ada seekor kucing ni yang aku panggil mama. Dia memang tunggu masa je nak baham burung tu. Midon pun cerita lah kat aku semua yang terjadi.

Kata dia, nak masak bagi Danish makan. Kata dia lagi, orang cakap kalau anak lambat bercakap, bagi makan burung murai.. Ye ker??

2 comments:

  1. Lori Loughlin Celebrity Profile - Check out the latest Lori Loughlin photo gallery, biography, pics, pictures, interviews, news, forums and blogs at Celebrity Ping!

    ReplyDelete
  2. Syed-Manzur Elahi Celebrity Profile - Check out the latest Syed-Manzur Elahi photo gallery, biography, pics, pictures, interviews, news, forums and blogs at Legend of Bangladesh!

    ReplyDelete

Komen anda dihargai, terima kasih ye.. singgah selalu