Wednesday, March 3

Luka Seorang Ayah

Dua hari lepas aku terserempak dengan ayah seorang kawan aku.. Arwah Siti Saffera..( i dun no if spell it right).

Flashback cerita:
Kitorang class mate masa form 6 kat sts.. Kalau nak dikirakan rapat tak kami sebagai kawan, bolehlah dikatakan dia adalah kawan baik aku walaupun sekejap je.. Kitorang pergi sekolah sama-sama naik motor... (bukan aku naik motor ngan dia, tapi sama2 membawa motor ke sekolah). Lepas balik sekolah adalah pergi lepak2 makan kat McD. Weekend2 gi jalan2 kat Rock Garden sambil buat homework..

Tapi.. semuanya dah tinggal kenangan. Selang beberapa bulan before STPM dia accident motor dan koma selama seminggu sebelum menghembuskan nafasnya yang terakhir. Dengar ceritanya petang tu ayah dia suruh dia hantar barang untuk adik dia yang sekolah asrama kat Batu 6. Tapi malang nasib dia masa nak balik semula ke rumah dia accident. Masa Saffera tengah dirawat dekat hospital kami sekelas datang melawat dia.. Tapi aku tak tau dia sedar atau tak.. Sempatlah aku cakap kat dia suruh dia kuat semangat dan sama-sama nak ambil STPM dengan dia.. Tapi Allah lebih menyayangi dia.. Kami semua redha..

Dan.. setelah beberapa tahun berlalu.. dua hari lepas, masa aku ngan midon baru abis beli air mineral dekat2 ngan 7E, adalah seorang polis kat situh.. Dia tanya : Dari mana dik? Midon pun jawab baru lepas beli air bang.. N then Midon terus cakap kat aku: Lina, itulah ayah Saffera.. Kawan Lina dulu.. Aku pun jawab.. OO... Ye ker?? Dan suami aku pun keluar dari kereta dan pergi perkenalkan aku dekat Ayah Saffera. Dan terluahlah luahan duka dari seorang ayah...

Itulah pakcik pun susah nak cakap
Anak yang kita sayang, itulah yang pergi
Memang pakcik berasa bersalah sangat
Sebab pakcik yang suruh dia hantar barang kat adik dia..
Trauma terus pakcik..
Lepas dia meninggal tu..
Pakcik tak tau nak buat apa
Pernah pakcik bawa kereta langgar traffik light
Kan pakcik accident lepas tu..
Dia cakap dengan kita yang dia nak meninggal
Tapi tulah kita ingat dia mengarut je
Tak de la pakcik layankan sangat perangai dia
Ada dia cakap kat pakcik sebelum dia meninggal
"Ayah.. Saffera kalau meninggal mesti ramai kawan datang"
Dia pun selalu lepas makan malam terus bawa buku duduk ngadap langit..
Tapi tulah.. waktu tu kita tak nampak
Lepas ni pakcik tak bagi anak2 pakcik yg lain naik motor lagi
Takut diorang mati..

Sebenarnya kalau masa mengizinkan aku nak duduk lama2 lagi ngan Ayah Saffera nak dengar luahan hati dia.. Tapi masa tu aku nak cepat hanya itu yang sempat aku dengar. Begitulah luahan hati seorang ayah yang terluka akibat kehilangan anaknya yang tersayang..

No comments:

Post a Comment

Komen anda dihargai, terima kasih ye.. singgah selalu